Subject: Ettepanek prokuratuuris bürokraatia vähendamiseks
From: "Silver Reinsaar | WALLESS" <[email-masked]>
To: "Justiitsministeerium", "Prokuratuurid info"
Date: Wed, 24 Jul 2024 10:57:21 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Kuna justiits- ja digiministri positsioonid pandi kokku, siis pakun
võimaluse midagi korda teha. Ma ei allkirjasta käesolevat pöördumist
sihilikult, kuna bürokraatia vähendamine ei ole minu isiklik huvi ja selle
teksti lugejad võivad ise otsustada, kas ja mida nad sellega peale
hakkavad. Kinnitan, et vaev seda kirjutada on ette võetud lähtudes siirast
positiivsest kaasaaitamise soovist ja ma ei näe kehtivas õiguses võimalust
jätta see registreerimata.

Ma ei leidnud ka paremat kohta, kuhu see edastada, aga teen käesolevaga
ettepaneku vähendada prokuratuurist tulenevat halduskoormust valdkonna
ettevõtetele (advokaadibüroodele).

Allolevas e-kirjas on toodud palve minu poolt eelnevalt edastatud e-kirja
allkirjastamiseks. Loomulikult teen seda, kuid soovin tähelepanu juhtida
sellele, et tegelikult ei nõua seadus vältimatult dokumendi
allkirjastamist vaid pöördumise edastaja isiku võib kindlaks teha ka muul
viisil. Digitaalse allkirjastamise nõue põhjustab advokaadile
halduskoormust, mida kehtiv õigus tegelikult võimaldab vältida. Kehtiv
õigus ei nõua mitte edastatud dokumendi allkirjastamist vaid nõuab
vastamise eeldusena, et prokuratuur teab, kellele ta vastab.
Allkirjastamise nõudmine on kehtiva õigusega võrreldes liialt range
nõudmine.

Vastavalt advokatuuriseaduse § 44 lõikele 6 peab igal advokaadil olema
e-posti aadress talle menetlusdokumentide kättetoimetamiseks ning see
avaldatakse Advokatuuri kodulehel. Tegemist on advokaadi kohustusega omada
e-posti aadressi, et talle saaks sinna dokumente kätte toimetada. Sellega
koos käib ka advokaadi kohustus tagada vastava e-postkasti turvalisus ning
selle tarbeks teevad advokaadibürood aastas tuhandete eurode ulatuses
kulutusi. Asjaoludest tulenevalt ei saa olla antud juhul mõistlikku
kahtlust, kes on prokuratuurile edastatud e-kirja autor (see olen mina-
Silver Reinsaar). Minu arusaamist mööda on MSVS § 5 lõike 9 punktis 1
peetud silmas eelkõige anonüümseid pöördumisi. Nii sätestab seadus
vastamise (aga mitte pöördumise registreerimata jätmise) alusena selle,
kui kirja saatjat "ei ole võimalik kindlaks teha". Advokatuuri liikme
ametlikult ja advokatuuri kodulehel AdvS § 44 lõikes 6 sätestatud korras
avalikustatud e-posti aadressilt laekunud kirja puhul ei peaks üldjuhul
tekkima kahtlust, et kirjutaja on keegi teine. Kuid isegi kui see kahtlus
mingil põhjusel tekib, tuleb haldusorganil HMS §-st 6 tuleneva
uurimispõhimõtte alusel teha pingutusi saamaks teada, kellega on tegu.
MSVS ei kõnele aga nõudest pöördumine allkirjastada vaid õigusest (mitte
kohustusest) vastamise eeldusena teada, kellele vastatakse. Ka selle
otsustamisel rakendub kaalutlusõigus.

Minu arvates saab kehtivat õigust vähemalt advokatuuri liikme puhul
tõlgendada ka selliselt, et advokaadilt ei nõuta tema edastatud e-kirjade
allkirjastamist, v.a kui seadus seda tõepoolest otsesõnu nõuab. Advokaadi
isiku saab kindlaks teha ka muul viisil. Advokatuuri liikmetele edastavad
prokuratuur ja kohtud pidevalt samadele e-posti aadressidele igapäevaselt
väga suurel hulgal e-kirju. Puudub mõistlik põhjendus, miks eeldatakse, et
e-kirja saab siis just õige advokaat, kuid samalt aadressilt edastab
prokuratuurile e-kirju keegi teine. Palun prokuratuuril kaaluda MSVS § 5
lg 9 p 1 tõlgendamist selliselt, et vastamine jääb ära  juhul kui
prokuratuurile ei ole tegelikult teada, kes on see inimene, kellega ta
suhtleb.

Selgitan, et digitaalse allkirjastamise nõudmine põhjustab vajaduse
pöördumine vormistada oluliselt teistsuguste reeglite järgi teises
arvutirakenduses, eraldi arvutisse salvestamist, seejärel kolmanda
rakenduse abil allkirjastamist ning viimaseks uuesti e-posti programmiga
edastamist. Seega põhjustab dokumendi allkirjastamise nõudmine vähemalt
50-100 välditavat hiireklikki ja ka teatud ulatuses advokaadi tööaega. See
on ka rahaline kulu kliendile. Dokumendi allkirjastamise nõudmine
põhjustab ka digiprügi ja korduvat e-kirjade saatmist, mis suurendab
internetikasutuse ökoloogilist jalajälge.

Samuti ei ole kooskõlas seadusega prokuratuuri kirja väide, et seadus
lubab kindlaks tegemata isiku pöördumine  jätta registreerimata. MSVS § 5
lg 9 p 1 võimaldab jätta küll vastamata, kuid sama seaduse § 7 lg 1 ei
võimalda jätta pöördumist siiski registreerimata.
Nii võib ka anonüümses pöördumises olla avaliku võimu jaoks iseenesest
olulist ja teda aitavat teavet, mis peab jõudma asjakohase inimeseni. Ei
ole õige jätta see registreerimata. Vastamata jätmine on lubatud siis, kui
ei ole teada, kellele vastatakse, ehk anonüümkirjadele.

Heade soovidega

Silver Reinsaar
vandeadvokaat

  _____

From: Prokuratuurid info <[email-masked]>
Sent: Wednesday, July 24, 2024 8:44 AM
To: Silver Reinsaar | WALLESS <[email-masked]>
Subject: Allkirjastamise palve- Määrus kriminaalmenetluse lõpetamises

Tere

Prokuratuuri üldmeilile saabus 23.07.2024 Teie allkirjastamata pöördumine.
Vastavalt märgukirjale ja selgitustaotlusele vastamise seaduse  § 5 lg 9 p
1 ning prokuratuuri teabehalduskorrale, peavad kõik e-posti teel saadetud
pöördumised (kaebused, märgukirjad, selgitustaotlused jne)
kriminaalmenetluses olema digitaalselt allkirjastatud, vastasel juhul
prokuratuur neid menetlusse ei võta. Seetõttu palume Teil esimesel
võimalusel saata digitaalselt allkirjastatud pöördumine aadressile
<mailto:[email-masked]> [email-masked] või paberkandjal
allkirjastatud pöördumine Põhja Ringkonnaprokuratuuri aadressil Lubja 4,
10115 Tallinn.

Pöördumise sisu võib olla vabas vormis, kuid peab olema konkreetne,
kirjeldama sündmuse asjaolusid, välja tooma fakte, olema korrektselt
vormistatud ning loetav. Soovi korral võite kasutada prokuratuuri
kodulehel olevaid avalduste vorme:
<https://www.prokuratuur.ee/kontaktid/oluline/dokumentide-vastuvott#kurite
oavalduste-vor>
https://www.prokuratuur.ee/kontaktid/oluline/dokumentide-vastuvott#kuriteo
avalduste-vor.

Prokuratuur võtab pöördumise menetlusse ja vastamistähtaega hakatakse
arvestama korrektse pöördumise esitamisest. Kui puudust ei kõrvaldata,
jätab prokuratuur pöördumise läbi vaatamata.

Lugupidamisega

Prokuratuuri haldusosakond

Põhja Ringkonnaprokuratuur

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <http://www.prokuratuur.ee/>